SEO – en udredning af det brogede begreb

SEO – en udredning af det brogede begreb

Hvad helt præcist er SEO? 

SEO er en forkortelse for det engelske udtryk ”Search Engine Optimization” som direkte oversat betyder søgemaskineoptimering. Oversat til god gammel dansk er et søgeord det nøgleord som folk kaster ind i googles søgefelt når det er på jagt efter et eller andet. 

Selvom håndværkeren måsker laver og sælger meget andet end Egetræsbord – 120cm er det, det søgeord som de fleste ville smide i googles søgefelt – hvis det nu var et bord de var ude efter. 

Uden ordenligt søgemaskineoptimering på din hjemmeside er der ret gode chancer for at din hjemmeside aldrig vil se organisk trafik – overhovedet. Grunden til at google og søgemaskineoptimering går hånd i hånd er fordi Google står bag mere end 95% af alle søgninger på hele internettet – så SEO handler i virkeligheden om at gøre google glad. 

Organisk trafik dækker over alt den tilgang der er til din hjemmeside, som du ikke aktivt har annoceret eller betalt for at få – det er en betegnelse for \’gratis potentielle kunder\’

Noget du bør være opmærksom på, før du begynder at ville søgemaskineoptimere dit eget websit, er at SEO, selvom det direkte referer til søgemaskinen, faktisk handler mere om dine potentielle kunder og hvad de kunne finde på at søge på. Det er derfor alfa og omega at du sætter dig ind i hvem dine kunder er og hvad de søger på for at finde dig, din virksomhed og vigtigst – dine produkter. 

Det gør du med en søgeordsanalyse – som er det allerførste du bør gøre. Det er faktisk ikke muligt at lave en søgemaskineoptimering uden at være klar over hvad det er for nogle søgeord der fungerer for dig og vigtigst, dine kunder. 

Søgeordsanalysen bør tage udgangspunkt i dine produkter. Lad os sige at du sælger egetræsborde og andet håndværk. Du har lavet din søgeordsanalyse og set at flest mennesker/potentielle kunder søger på \’plankeborde\’ når de er ude efter nye borde. Bruger du plankebord som en af dine primære søgeord, vil du også kunne lokke en del flere mennesker ind i butikken end hvis du eksempelvis havde brugt \’træborde\’ som dit primære søgeord. 

Det skal dog siges at dine forskellige sider på dit websted sagtens kan have forskellige søgeord – så har du også bedre mulighed for at få dig selv dækket godt ind med et stort website end med et lille.

Hvis du har fået øjnene lidt mere op for SEO, kan du finde meget mere om det på SEO i Århus

admin

Lukket for kommentarer.